Putování po tratích Slovenska

   Jelikož Posázavský Pacifik poskytl strojvedoucího na objednanou přepravu zakoupených motorových vozů 810 z Humenného, můžeme vám nyní ukázat pár obrázků z velmi zajímavého třídenního železničního výkonu.

   Pojeďte s námi na dalekou cestu...

Naše putování začalo v pondělí 17.června 2013 ve velmi časných hodinách v České Třebové. S lokomotivou 740.848-7 zapůjčenou od R.Šauera, směr východ, takže Olomouc, Hranice, "na Valachy", Horní Lideč - ranní kávička, Púchov, Žilina. Ze Žiliny je první fotka zachycující setkání s "gorilkou" 350.007

A co by to bylo za "vejlet" dvou železničních příznivců, kdybychom si nezastavili pod Strečnem na fotečku!

Ve Vrútkách jsme opustili elektrifikované tratě a už jedeme z Martina směr odbočka Dolná Štubňa. Dál přes Čremošné....

A vrcholovým tunelem do Harmance. Čtyři a půl kilometru v tunelu, z toho přes tři kilometry vidíte malinkatou tečku světla na konci, mlha, naftová vůně od předešlých vlaků, která v tunelu trvale zůstává - prostě nádhernej železniční zážitek - a to nebyl zdaleka poslední! Fotohalt výjezdu z Harmaneckého tunelu.

V Harmanci přečkáme křižování dvou rychlíků s modernizovanými "brejlovci" řady 757 a pokračujeme dál jednou z nejkrásnějších tratí Československa.

Harmanec - Dolný Harmanec, údolí Bystré. Levej oblouk, do tunelu, do pravého oblouku a skoro kilometr stále obloukem v tunelu. Pak na pouhých padesát metrů ven, přetnout potok a znova do tunelu, stále v pravém oblouku, aby jste se vrátili zpět do hlubokého údolí potoka. Prostě nelze než navěky uctívat odvahu projektantů této tratě, která si nic nezadá s horskými tratěmi v Alpách...
Následuje Uľanka, Banská Bystrica a odtud tratí směr Červená Skala.

Pro představu výřez mapy s označeným místem předešlé fotky.

Fotohalt pod kulisou Slovenské Ľupče - téměř jak pod Českým Šternberkem.

Podbrezová, Brezno, Polomka - křižujeme s osobákem uhnuti na koleji před manipulačním vlakem.
Pokračujeme nádhernejma zákoutíma s úžasnou železniční atmosférou - Heľpa, Pohorelá, Červená Skala, Telgárt, Stratená...

 

Další kultovní místo slovenských tratí - Dedinky, přehrada Palcmanská Maša.

Mlynky, Hnilec, Nálepkovo, Švedlár - jak to tu ti lidé mluví? - příliš panu výpravcovi nerozumíme...

Prakovce, Gelnica, Švedlár a zpátky pod pavučinu trolejí ve stanici Margecany - vodní nádrž Ružín na řece Hornád.
Dál pokračujeme spojkou mimo Kysak, na Lenártovce, Prešov, Kapušany...

Vrcholový tunel za stanicí Nemcovce - to už jsou pro našince opravdu exotické končiny...

Nádherné impozantní mosty Hanušovice nad Toplou, pak Vrané nad Toplou, Strážske...

A naše lokomotiva může chvíli odpočívat v depu v Humenném.

Další den ráno jsme již posíleni do kompletního týmu a tak následuje "vrcholové foto".

Další z mostů u Hanušovic nad Toplou během zpáteční cesty. Ta probíhala zčásti po stejné trase přes Prešov, Margecany a Červenou Skalu do Zvolena.

Nad hladinou přehrady u Dedinek.

Ostrá Skala u Dobšinské Ľadové Jeskyně.

Telgártská smyčka, výjezd z vrcholového tunelu...

A na zastávce Telgárt Penzión, kde je krásně vidět odkud trať smyčkou v tunelu sestoupá...

Výřez mapy s místem pořízení předešlého záběru. Dolů jde trať směrem do Červenej Skaly, doprava do Margecan.

Za Zvolenem, respektive Hronskou Dúbravou jsme opět vystoupali na další horskou trať - Kremnické Bane.

Ve stanici Horná Štubňa jsme se na dohled přiblížili naší trase východním směrem, ale opět jsme se schovali ve tmě tunelu, abychom hlavní trať do Vrútek podjeli a pokračovali do Handlové.

Na výřezu mapy je patrné uspořádání tratí u Hornej Štubne. Zdola vpravo je trať od Hronskej Dúbravy, obloukem v tunelu, za stanicí Horná Štubňa a doleva dolů je trať do Handlové. Přímo nahoru pak trať do Martina s odbočkou Dolná Štubňa (doprava nahoru) do Harmance a Banskej Bystrice. Zde je partná také nedokončená spojka po které by bylo možné jet přímo z Hornej Štubně (tedy od Handlové nebo Hronskej Dúbravy) do Harmance a Banske Bystrice. Kroužkem opět označeno místo předešlé fotky.

Dobová industrializace... Doly Handlová.
Naše trasa dál pokračuje směr Ráztočno, Prievidza nákl.st., Nováky, Partizánske, Chynorany, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Nové Mesto nad Váhom a pak zas po jednokolejce přes kopečky...

Kolem Čachtického hradu a přes Myjavu jsme vystoupali až do vrcholového tunelu. Při tomto záběru, po projetí tunelem, měla lokomotiva v půli června omrzlá madla!

Motorové vozy se rozloučili se svou domovinou...

... a do říše Českomoravské volno! - Velká nad Veličkou.

Na závěr náčrt cest na mapě tratí Slovenska s některými místy fotografování.

Tak zas někdy příště :-)

PF

V článku bylo použito výřezů z internetové turistické mapy

 http://mapy.hiking.sk/

 

Zpět na nabídku fotogalerií

Do archivu jízd