PARNÍ DEN V POSÁZAVÍ
aneb
10 LET ČINNOSTI SDRUŽENÍ POSÁZAVSKÝ PACIFIK

   Pojďte se s námi pomyslně pozastavit a vrátit do zřejmě jednoho z posledních nádherně slunných dnů letošního roku, neděle 28.září. Posázavský Pacifik letos již desátým rokem pracuje v oblasti historie železnice a připravuje pro Vás možnosti zažít pohodovou atmosféru cestování po kolejích v historických nebo výletních vlacích. To je snad dostatečně dlouhá doba dávající podnět k malému ohlédnutí či menší oslavě. Na poslední zářijový víkend byla proto naplánována akce přímo v srdci Posázaví, v okolí města Sázavy, s největším zaměřením na impozantní traťový úsek do Ledečka.

 

   První vlak, nepočítáme-li návozy vozidel do Čerčan, byl zvláštní nákladní, vedený Hektorem T435.0108, který se právě prokusuje hustou ranní mlhou kousek za stanicí Hvězdonice. Na třetím voze za lokomotivou je zatopený zlíchovský parní válec, který bude po celý den jezdit v Sázavě. 

   A stejný vlak o kousek dál při vjezdu do lesa směrem k Choceradům.

   Po příjezdu do Sázavy, menším posunu a vykřižování s pravidelným Os vlakem odjel manipulák, jako PMD do km 43, pózovat na tunely skupince fotografů z Posázavského Pacifiku. To už světlo fotkám dodávalo příjemně hřejivé sluníčko.

   Detail parního válce ze Zlíchova, naloženého na plošinovém voze PP. Služební Dsd je spolu s malou Zetkou taktéž zlíchovský, velká Zetka na konci vlaku je ze sbírek KPL.

   Následoval další posun v Sázavě a přistavení plošinového vozu s parním válcem k rampě.

   Parní válec je připraven ke sjetí z plošinového vozu, který stojí zatím na druhé koleji a čeká na přistavení k rampě.

   Na slavnost do Sázavy přijelo také jedno historické vozidlo ze stavu ČD, konkrétně motorový vůz M131.1515 z kolínského depa (s označením Strojová stanice Pečky). Hurvínek přivezl přímý vlak z Kolína, vedený netradiční trasou přes Pečky a Zásmuky.

  Pro širokou veřejnost byl asi největším lákadlem parní vlak vedený zlíchovskou lokomotivou 213.902, který zahájil své celodenní "pendlování" vlakem v 9.40 z Čerčan do Sázavy. Na snímku rozjíždí s mohutným sloupem dýmu Dvěstětřináctka svůj vlak ze zastávky Chocerady.

   "Pohotovi k odjezdu !"...

   ... a malá, ale výkonná parní krasavice opět ukazuje jakou sílu spolu mají dva neslučitelné živly: oheň a voda.

   Mezitím již v Sázavě vyložil motorový vláček své cestující z Kolína, Peček a Janovic. Hektor odpočívá "na skladu".

   Na "pravidelném" spěšném vlaku Pos.Pacifiku - 1619 z Prahy do Kácova (uvedeném v knižním JŘ) se pyšnil ohromným zájmem fotografů i cestujících rychlíkový motorový vůz "Krokodýl" M286.1032 (851.032) brněnských kolegů od "Hrbaté Máni". Nutno zdůraznit, že vlaky Sp 1619 a Sp 1618 jely opravdu úplně plné a na zpáteční spoj do Prahy musel být v Sázavě neplánovaně opět připojen vůz Balm !

   Zvláštní vlaky (většinou parní) mezi Sázavou a Ledečkem byly naplánovány na každou volnou pauzičku mezi pravidelnými spoji. Aby vůbec byl čas na dozbrojení parní lokomotivy 213.902, byl na obrat ve 12.20 ze Sázavy do Ledečka a zpět naplánován Hektor T435.0108. Někdo se tak mohl potěšit typickým blafáním šestiválce (zvláště pak při rozjezdu z pomalé jízdy před Sázavskými tunely), někoho zase zaujal Hektorův zcela nový, lesklý kabátek přesně odpovídající stavu počátku 80tých let minulého století.

   Na nádraží v Sázavě bylo živo po celý den! Atmosféru dokreslovala country kapela Naboso z Prahy a při objíždění souprav a posunu musely lokomotivy jezdit pomaloučku, rychlostí chůze.

   Na svezení po manipulační koleji na šlapací drezíně ze sbírek spolku ZINOPA se po celý den stála fronta !

   Hektor T435.0108 odpočívá na druhé dopravní koleji stanice Sázava - na snímku se Zetkou ze sbírek ex šenovského KPL.

   Příjemná akce s nečekaně obrovským zájmem veřejnosti se pomalu chýlí ke konci. Parní válec čeká na najetí na plošinový vůz, Hektor na poslední posun pro sestavení nákladního vlaku, Hurvínek na odjezd do Kolína a vozy v pozadí s lokomotivou 213.902 (mimo snímek) na poslední parní spoj, tentokráte již do Čerčan.

   Závěrem se patří vyjádřit obrovské díky všem, kteří se zasloužili o zdar akce "Parní den v Posázaví":
města a obce: Sázava, Čerčany a Lštění
Hasiči Sázava
Klub železniční výtopna Zlíchov
KHKD, Praha
přátelé "Hrbaté Máni", Brno
ČD, depo Kolín
členové a přátelé Posázavského Pacifiku
Společnost železniční výtopna Jaroměř
Společnost ZINOPA
Country kapela Naboso, Praha
skupina vojáků C.K.Rakouska
řidič dodávky s drezínou pan R.Krejčík
motoveteránista pan J.Kafka
a další...
V neposlední řadě patří obrovský dík všem zůčastněným pracovníkům ČD ve službě !

   Děkujeme i všem, kteří se přišli svézt vlakem nebo alespoň podívat a vzhledem k návštěvnosti a obrovskému zájmu Vás všech můžeme slíbit zopakování podobné akce i příští rok !

 

 

Zpět na nabídku fotogalerií

Do archivu jízd