JEDE, JEDE MAŠINKA
aneb dětská pouť v Pečkách
7.června 2008

  Jak se již stalo každoroční tradicí, i letos se v Pečkách konala v červnu velká železniční akce, jako součást dětské poutě pořádané Městským úřadem Pečky a ostatními subjekty. My se v naší malé reportáži blíže podíváme právě na dění kolem kolejí v okolí Peček.

   Letošní ročník byl tak trochu smolný. Značné potíže začaly již ve fázi příprav akce, kdy se postupně uzavíraly možnosti účasti některých parních lokomotiv s jejich historickými soupravami, většinou z technických příčin nebo z důvodu účasti na jiné akci. Nakonec vše dopadlo na výbornou a do Peček přijel impozantní "Bulík" 464.102 společnosti KHKD s historickou soupravou vozů Ce a Ci. V přípravách zvláštních vlaků v motorové trakci se bohužel nepodařilo stihnout plánovanou premiéru opravené lokomotivy T435.0108, ale stroje M131.1081 a 851.032 jí spolehlivě zastoupili! Aby problémů nebylo málo, nastaly další - v oblasti legislativy, jako by snad někdo chtěl úspěšnost tradiční Pečecké akce ohrozit. Vše se nakonec podařilo a akce v sobotu ráno 7.6. začíná. Parní vlak uhání z Prahy po koridoru k Pečkám, od Kolína přijíždí vlak vedený dvojicí motorových vozů a u třetího peronu vyčkává "Kulík" 700.162, aby vozil návštěvníky největší modelářské výstavy v ČR po kolejích vlečky ZPA.  Ač to vypadá, že vše se již rozeběhlo a šlape jak hodinky, ve skutečnosti tomu tak není! Výčepní zařízení v BalmBaru nefunguje, 810-tka na pravidelném Os ČD stojí neschopná v zastávce Chotutice, Krokodýl 851.032 má spadlé klínové řemeny a Puklíka půjčeného z vlečky ZZN (měl doplňovat dvouhlavý vlak na vlečce ZPA) raději necháváme kvůli drobnému problému na motoru odstaveného.

    Po domluvě s provozním dispečerem, který s povděkem přijímá naší nabídku, že zpozdíme Zvl Os 18350 Pos.Pacifiku do Kouřimi tak, aby odvezl frekvenci vlaku 19304, stojí motorové vozy u třetího peronu připraveny k odjezdu a vedle zastavuje parní vlak z Prahy Holešovic.

   Během dopoledne se zpoždění pravidelných vlaků způsobené neschopností 810-tky postupně zmenšuje. I tak dochází bohužel k problémům a nepochopení ze strany některých cestujících pravidelných vlaků. K jednomu extrémně arogantnímu musí být do Plaňan dokonce přivolána Policie...

   Parní vlak z Peček směrem ke Kouřimi odjel včas. Na stráni u Vrbčan na něj čekalo mnoho desítek fotografů a filmařů. V Plaňanech vykřižoval s Hurvínkem a pokračoval do Kouřimi, pak zpět jako sunutý do Bošic a poté na celou zimu nepojížděnou trať 013. Zde přišel další podstatný problém. Prakticky nesjízdná trať topící se v metr a půl vysokých travinách. Následné výmluvy ze strany údržby tratě o rozbité sekačce byly opravdu výsměšným kontrastem k těžce trpícímu pojezdu parní lokomotivy, kde se koeficient adheze dvojkolí téměř nepohnul přes hodnotu nula celá nula! Sedmikilometrová jízda z Bošic do Zásmuk trvala bez pár minut hodinu!!

   Parní vlak vedený Ušatou 464.102 společnosti KHKD pod Vrbčanskou strání

   Železniční nadšenci, filmaři a fotografové využili každičkou pauzu k pořizování záběrů a hltaní atmosféry parní trakce

   Parní vlak plný cestujících ukusuje poslední kilometry oblouků  lokálky 012 ke Kouřimi

   Aby nedošlo k úplnému kolapsu odpoledního programu akce kvůli výše jmenovaným potížím se stavem tratě 013, který se dne 7.6. naprosto vymykal Zákonu o drahách, rozhodli se organizátoři odřeknout parní vlak do Bečvár. Díky vstřícnému jednání paní výpravčí bylo domluveno, že cestující, kteří na vlak v Bečvárech čekali, dojedou auty do Zásmuk. Tímto se ještě jednou velmi omlouváme všem, kteří se po dlouhých letech těšili na parní vlak na bečvarecké části tratě 013!  

   Jak již bylo předesláno, v motorové trakci nebyly splněny počáteční plány pořadatelů - nasazení Hektora 0108, ale motorové vozy jezdící v sobotní den po místních tratích snad důstojně navodili atmosféru zašlých časů.

   A i když ošklivé tvary (utvářející z Krokodýla krásný motorový vůz) mohly být tak trochu trnem v oku zarytým železničním nostalgikům znalým zdejší historie, cestující motorových vlaků si pochvalovali poklidnou kolébavou jízdu namísto nepříjemného hrkání všudypřítomných dvouosých motoráků ve vytlučených kolejových stycích.

   Na tradiční podvečerní "výletní" vlak využívaný především samotnými organizátory celé akce musel být na přání železničních modelářů z Peček nasazen BalmBar s vychlazeným pěnivým mokem z Kácova. Shodou okolností byl nakonec i tento vlak neplánovaně veden Krokodýlem 851.032.

   Poslední spoj do Zásmuk na akci Jede, jede mašinka 2008 ve stanici Bošice...

   Asi málokdo si uvědomuje, jak náročné je zorganizování akce takového rozsahu a že práce pro nový ročník  začíná prakticky ukončením toho předešlého. Kolik hodin příprav, protelefonovaného času a projetého benzínu  to stojí (samozřejmě z vlastní kapsy), Vám mohou potvrdit všichni, kdož jsou součástí týmu. O tom, že dodat akci opravdu "na klíč", znamená třeba i strávit několik hodin prosekáváním trávy na vlečce, by mohli někteří členové Pacifiku napsat zajímavé slohové cvičení... A tak dovolte, abychom na závěr této malé reportáže upřímně a hluboce poděkovali všem, kteří se aktivně a nezištně podíleli na organizaci železniční části akce Jede, jede mašinka aneb dětská pouť v Pečkách 7.6.2008

město Pečky
všichni zaměstnanci ČD ve službě na zdejších tratích
vedoucí pracovníci UŽST Kolín
vedoucí pracovníci VUZ Praha a okruhu Cerhenice
Hasiči Pečky
Hasiči Zásmuky
Elektroservis a modely Dvořáček, Pečky
Herkules, KHKD Praha
Mladoboleslavský spolek železniční
Klub přátel Hrbaté Máni, Brno
Klub přátel lokálek
pracovníci ZZN v Pečkách
Klub přátel Rosniček, depo Pečky
čerpací stanice Pečky-sever
členové sdružení Posázavský Pacifik
komerční pracovníci na zvl. vlacích
a nechť odpustí všichni další, na které jsme zapomněli a pomohli nám k úspěchu akce...

 

   Posázavský Pacifik děkuje společnosti KŽC Doprava za ochotu a vstřícnost při organizačním zajišťování akce "Jede, jede mašinka" dne 7. 6. 2008 a váží si pomoci při poskytnutí licence na provozování osobní dopravy na ŽZO Cerhenice, což vnímají oba subjekty jako fair-play podporu pro zajištění akce v Pečkách.
 

 

Zpět na nabídku fotogalerií

Do archivu jízd