MARIAZELLBAHN 2013
Výlet na Rakouskou elektrifikovanou úzkorozchodku 760 mm

4. a 5. května 2013

   Otevřeli jste, na tomto webu tak trochu neobvyklou, reportáž z výletu do Rakouska za krásami vápencových hor a úzkých kolejí...
   Představovat podrobně úzkorozchodku MariazellBahn by bylo na internetu zajisté nošením dřeva do lesa, ovšem pokud opravdu netušíte o jakou trať se jedná, pak vězte, že je to trať o stejném rozchodu jako Jindřichohradecké úzkokolejky, ale elektrifikovaná, vedoucí ze Sankt Pöltenu do horského městečka Mariazell, které je poutním místem známým po celé Evropě. Podrobnosti o této železnici, jakož i jejím okolí snadno naleznete, a tak se může naše reportáž zabývat jen aktuálními poznatky z provozu na této trati na počátku května 2013. V současnosti na tom obecně nejsou lokálky v Rakousku nikterak růžově, mnohé mají zastavený provoz, koleje zarůstají travou a úspěšně rezivějí. Některé tratě se dostaly do rukou soukromým provozovatelům a ti, jak vidno, mají patrně více píle ve shánění prostředků na zachování provozu a tak i Mariazellce v rukou společnosti NÖVOG začalo svítat na lepší časy a patrně byly potřeny snahy zastavit provoz na této překrásné trati v pohoří Ötscher. To ovšem s sebou nese pro železniční fandy i jistá negativa v podobě moderních, ekonomičtějších vozidel. Vzhledem k tomu, že v roce 2014 oslaví Mariazellská úzká 100 let, chystají se k tomuto datu nejen velké oslavy, ale bohužel i velké změny v charakteru provozu na trati.
   Sraz všech účastníků naší akcičky úspěšně proběhl na nádraží ve Znojmě a dále již pokračujeme autem směr St.Pölten. Cestou se kocháme novým rakouským koridorem Wien - Salzburg, který je postaven v opravdu moderním stylu, ale ne tak jak jsme zvyklí v u nás - beton, beton a zase beton! Trať je odhlučněna vysokými hliněnými zatravněnými valy, je na ní spousta tunelů a to nejen tam, kde trať protíná kopce, ale i umělých tunelů pro přechod zvěře. Naši projektanti velikých dopravních staveb se mají ještě hodně co učit a přemýšlet o souladu civilizace s přírodou...

   Na nádraží v Sankt Pöltenu si dáváme půl hoďky na pofocení provozu na hlavní trati a tak našim objektivům pózují patrové push-pully...

   a super moderní Railjety, na které se můžeme těšit i na našich kolejích, bohužel ne v originálním elegantním designu, ale tradičně zprzněné neestetickým zmatečným zmodráním typu Najbrt.
   Naše další kroky směřují za městskou architekturou a za základními potřebami jako třeba hlad a chuť na pivo.

   Samozřejmě dlouho ve městě nevydržíme a už (s dovolením místních) prolézáme depo na nádraží St.Pölten - Alpenbahnhof. Některé elektriky 1099 již stojí odstavené a patrně již nikdy nevyjedou. Berte tyto informace bez záruky, je to jen výsledek našich postřehů!
        - VRAKY LOKOMOTIV 1099 ve St.Pöltenu   -  003, 005, 012
        - LOK.t.č. OPRAVOVANÉ ve St.Pöltenu        -  008, 010
        - LOK 1099 v provozu 4.5. neb 5.5. 2013        -  001, 002, 003, 004, 007, 011, 014, 016

Naleštěná 1099.004 vedle haly v depu v St.Pöltenu

Diesel 2095.015 v péči mechaniků a 1099.008 z opačné strany poškozená zřejmě střetem se stromem.

Krása pohonu lokomotiv 1099 spojnicemi,
dvě "desítky", tedy 1099.010 na falešných podvozcích a 2095.010 na hale depa,
původní jednotka 6090.001/002 a vedle ní 2095.013

2095.011 jestě s logem ÖBB je také očividně "v dobrých rukou" mechaniků depa v St.Pöltenu.

  Možná trochu symbolicky - první vlak, který jsme na Mariazellce fotili, byl veden lokomotivou 1099.001.

   Naším dalším cílem byla stanice Ober Grafendorf, kde se nachazí depo, ve kterém sídlí spolek provozující parní lokomotivu Mh6 a minimálně pak dále opravuje další lokomotivu Mh3. Na kolejích v depu se nachází spousta lokomotiv a vozů, které čekají na opravu, na hale se pracuje na dalších...

Svršek je místy v opravdu moderním provedení, tak jako zde, na zhlaví stanice Ober Grafendorf.

   Elektrika 1099.002 "retro", tedy v kabátku bývalé železniční správy BBÖ, ve stavu po rekonstrukci skříně v 60-tých letech minulého století, v sobotu odstavená v Ober Grafendorfu. Dlužno dodat, že lokomotivy 1099 měly původně (značně archaické) dřevěné skříně. Po zmíněných rekonstrukcích obdržely všechny lokomotivy současné plechové oblé skříně, pojezd zůstal původní.V původním stavu se nedochovala žádná lokomotiva, ale společnost NÖVOG přislíbila návrat jedné z lokomotiv 1099 do původního stavu, tedy tak, jak byla vyrobena v desátých letech (!) minulého století.
   V depu v Ober Grafendorfu jsme se v sobotu dozvěděli, že pára Mh6 je v Mariazellu! Vrtalo nám to chvíli hlavou, když má zítra jet plánovanou jízdu ze St.Pöltenu do Mariazellu a výsledek naší dedukce byla objednaná mimořádná jízda. A v kolik pojede zpátky? No, asi ve stejném čase, jako má jet v neděli... Uvidíme.

   A tak jedeme dál do hor a sledujeme v jízdním řádu a mapě, kde nejlépe vyfotit protijedoucí vlak. Nějaké místečko jsme našli, se sluncem trochu na levačku, ale co... Větší zklamání než slunce ale přinesl motorový vůz 5090 nasazený v sobotu 4.5. na obrat do Frankenfels namísto očekávané elektriky 1099, ale možná je to tak plánovaně.

   S dalším vlakem do Sankt Pöltenu již jela elektrika 1099.016. Zde je zachycena ve stanici Dobersnigg. Většina stanic, kde vlaky křižují, je vybavena samovratnými výměnami, které se na první pohled poznají podle žluto/černého závaží.

Vláček MaziazellBahn uhání rozkvetlou krajinou do cíle cesty...

Dva obrázky pro železniční modeláře od tunelu Kerlstein. Jsme v jednom z vratných oblouků stoupání z Laubenbachmühle do Winterbachu.

A naše dedukce s jízdou páry (v sobotu na mimořádném vlaku) byla správná - královna úzkých kolejí Mh6.

   Po průjezdu páry opět skáčeme do auta a vyjíždíme (o 180 výškových metrů) do staničky Winterbach. Odtud se otevírá impozantní pohled do údolí se stanicí Laubenbachmühle, kde nově stojí moderní provozní zázemí pro jednotky Stadler, a na trať klikatící se dolů přes dvě vratné smyčky.

Další vlak za párou sjíždí z hor do údolí "Ötscher Bär" - hnědý vlak s jídelním vozem i s první třídou. Zde je zachycen na zhlaví stanice Winterbach.

Po odjezdu vlaku z Winterbachu stačí popojít pár metrů a ten samý vlak vám bude projíždět kousek pod nohama...

   Po dalším přesunu autem směrem k Mariazellu nám to opět nedá a informace z jízdního řádu nás svede z hlavní silnice do stanice Gösing. Zde je vrcholový tunel téměř dva a půl kilometru dlouhý.

1099.014 za vteřinu zmizí na tři minuty do tmy - portál tunelu Gösing.

 

A je tu neděle, opět stojíme u kolejí a čekáme na vlak...
Tunel Kerlstein známý již ze soboty, tentokrát s vlakem Ötscher Bär.

A parní vlak, s Mh6 v čele, stoupá smyčkami z Laubenbachmühle do stanice Winterbach.

Motorové vozy 5090 před novou halou v Laubenbachmühle.

Původní topírna v Laubenbachmühle.

Elektrická jednotka 6090.001/002 sjíždí dolů z Winterbachu, aby za deset minut zastavila na kolejích v popředí snímku v Laubenbachmühle...

...u nástupiště mezi novou halou a původní topírnou.

Milým překvapením se stala dieselová 2095.013 na vlaku, kterým pojedeme do Mariazellu. Navíc lokomotivu řídila paní strojvůdkyně.

Pár fotek z jedoucího vlaku...

Ve stanici Mariazell vystřídal na posun paní strojvůdkyni mladý kolega, asi aby měla čas si vypít kafíčko.

Když pod trolejí panují nezávislé trakce - Mariazell 5.5.2013

Rakouská lokomotivní architektura a navrch skvostný soulad černé, mosazi a kovu!

Jedna je sedmaosmdesátkrát jinak velká...

2095.013 (namísto 1099) je připravena k odjezdu z Mariazellu.

   Opět s dieselem 2095.013 v čele jsme dojeli do stanice Gösing a tam přestoupili do vlaku "Ötscher Bär", abychom si znova vychutnali nádherné a fotoaparátem nezachytitelné výhledy z tratě na vápencové skály, potoky a jezera cestou do Mariazellu.

Ve stanici Mitterbach náš vlak křižuje s parním vlakem do St.Pöltenu.

   Cestou ještě pořizujeme poslední snímky z vlaku a nasáváme atmosféru této malebné úzkorozchodky. V Laubenbachmühle se loučíme s MariazellBahn a odjíždíme plni dojmů k domovu. Cestou ještě zatlačíme párkrát slzu v oku nad zrezlými kolejemi několika lokálek a u nádraží Neu Naglbergu na Gmündské úzkokolejce opouštíme Rakousko.

  Snad vás tato reportáž zaujala a možná i inspirovala k podobnému výletu. Pokud ano, tak máte nejvyšší čas! V roce 2014 již bude náplň této reportáže nostalgickou vzpomínkou a lokomotivy 1099, 2095, 6090 již v pravidelném provozu v takovém rozsahu určitě neuvidíte...

Za účastníky akce "MariazellBahn" sepsal PF

 

Zpět na nabídku fotogalerií

Do archivu jízd