MIKULÁŠSKÉ JÍZDY
6. a 7. prosince
2008
Jako každá akce, tak i
Mikulášské jízdy začaly ve výtopně v Benešově zmatkem, mumrajem stěhováním,
uklízením, zařizováním posledních detailů, telefonováním, doháněním depeše
zapomenuté u vedoucího dispečera atd. Když pouliční čerti a Mikuláši v pozdních
večerních hodinách pátečního dne již opouštěli ulice a vraceli se domů do pekel
a nebes, teprve potom zaburácel Hektor T435.0108 s Balmem 5-0365 na odjezdu z
Benešova ku Praze. Cesta Mikulášskou nocí byla trasována do Prahy Vršovic a na
ONJ. Tam bylo vše perfektně zařízeno a prakticky za pár minut opouštíme
vjezdovou skupinu ONJ zpátky do "Nuslí" posíleni o dva vojenské rychlíkáče Btk.
Po opětovném objetí soupravy už uháníme vstříc posledním nočním desítkám
koridorových kilometrů do Kolína. Tam, téměř nad ránem zaslouženě zalézáme do spacáků,
rozprostřených na zemi v barovém oddíle vyhřátém téměř na teplotu pekla (je přeci Mikuláš).
Ráno přistavíme vlak k peronu a už se scházejí první návštěvníci,
pekelníci a andělé. Zřejmě také díky tomu, že je Velimské zhlaví již téměř
dokončeno, odjíždíme z Kolína přesně na čas a třívozový Mikulášský je naplněn k
prasknutí. V BalmBaru voní svařák, ve vlaku pohodová předvánoční atmosféra. Ve
stanici Pečky přicházejí další cestující a za Radimí se dlouhý vlak začíná
kroutit jako had ostrými oblouky lokálky. Pohled pro zdejší trať zcela
netypický. Do Kouřimi dojíždíme z důvodu vysoké zátěže a prudkého stoupání ze Žabonos k
Bošicím o pár minut opožděni. Cestující odcházejí do skansenu a nám nastává
chvíle odpočinku.
Souprava Mikulášského vlaku je v koncové dopravně Kouřim připravena na zpáteční cestu.
Mikulášský vlak Os 18351 odjíždí ve tři
odpoledne z Kouřimi do Plaňan, Peček a Kolína. V pozadí silo, které dřív taktéž
dávalo práci železniční nákladní dopravě stejně jako okolní podniky a další
přepravci. Dnes se díky všeobecně známé "dokonalé" vstřícnosti k zákazníkům
omezila nákladní vozba do Kouřimi prakticky na pár vozů uhlí měsíčně!
Po příjezdu do Kolína k nástupišti 1a odcházejí cestující, Hektor
objíždí a se soupravou odjedeme do Peček, kde přenocujeme.
Ráno se stejně jako v sobotu probouzíme do teploučka BalmBaru. Ve vozech Btk zkontrolujeme kamna a připravíme vozy na předávku, protože spěšňák do Kácova pojede pouze s Balmem. Jedeme opět do Vršovic a na odstavné, kde jsme tentokrát vozy Btk pouze odvěsili ve vjezdové skupině a se samotným Balmem projíždíme přes odstavné do odjezdové skupiny "přes Záběhlice" zpátky do Vršovic a na Smíchov. Tady nějakým nedopatřením jedeme na Společné nádraží. Po objetí Balmu se přestavíme na Smíchov a před desátou hodinou ke druhému peronu. Sp 1619 je připraven k odjezdu. Tentokrát se poprvé podařilo nestát u vjezdu do Vršovic, takže Sp 1619 jel přesně včas! Nebýt zbytečného incidentu s výpravčím vnější služby ve stanici Čerčany, který se na peroně mezi cestujícími předvedl tak sprostě, že by se mohl leckterý dlaždič stydět, proběhlo vše perfektně!
To ve stanici Sázava už zase panovala skvělá nálada. Paní výpravčí musela odříkat čertům básničku, jinak by jí ve stanici zůstal prokletej pekelnej vlak až do smrti smrťoucí! Čerti byli spokojení, takže dostáváme odjezd směr Ledečko a Český Šternberk.
A tak jako již tradičně zhruba polovina cestujících jede na hrad Český Šternberk a polovina do Kácova na procházku povětšinou do místního povovaru.
A jak ukazuje jeden z trochu umytých čertů, vše dopadlo na výbornou! Takže příští sezonu určitě nezapomeňte jezdit s námi, zvláštními výletními vlaky do Posázaví nebo využít zcela nové nabídky- přímého spojení z Prahy do Doks za koupáním v Máchově jezeře nebo bude- li horší počasí na pěší výlet do nádherného Máchova kraje třeba na hrad Bezděz, podle něhož je také pojmenován tento nový přímý letní vlak, který pojede každou sobotu od půli června do konce srpna.