MIKULÁŠSKÝ VLAK POSÁZAVSKÉHO PACIFIKU
POSLEDNÍ JÍZDA OSOBNÍHO VLAKU PO TRATI 013 SŽDC, sobota 4.12.2010

Mikulášský vlak Posázavského Pacifiku na tratích Podlipanska - příjezd do dopravny Bošice.

Přípravy na jízdu Mikulášského vlaku začaly pro členy Pacifiku již v týdnu před akcí. S blížícím se víkendem postupně klesaly teploty hodně pod mínus deset, v noci z pátku na sobotu to bylo až -18oC. To způsobovalo už i zamrzání nafty v okruzích topení vozů Balm a vzduchového okruhu lokomotivy T435.0108. Po celou noc tak bylo v depu Benešov velmi rušno. Obrovský dík patří kolegům, kteří pracovali celou noc na velmi náročných přípravách vlakové soupravy. Do poslední chvíle nebylo jasné, zda se vůbec v třeskutém mrazu vše podaří a vlak z Benešova odjede.

Budík mě vzbudil v 1.45, pro většinu lidí zcela nepochopitelný čas, pro strojvedoucího nic neobvyklého. Cesta autem do Benešova vcelku v pohodě, jen jsem trnul jak vše dopadne, protože podle informací po mobilu to nikterak příznivě nevypadalo...
...Sedím sám v předním oddíle Balmu, okna jsou vybarvena neskutečně abstraktními kresbami vytvořenými silným mrazem, před vozem kývající se silueta Hektora, chvílemi více zvýrazněná svitem reflektoru, který olizuje koruny stromů zahalené do sněhu. Pravidelné staccato kol bubnujících v kolejových stycích a temné dunění motoru lokomotivy dokresluje nezaznamenatelnou atmosféru tohoto okamžiku. Souprava pro Mikulášský vlak projela nad ránem údolím Sázavy a stoupá po kolínské lokálce vzhůru k Ratajské oboře...

Mikulášský vlak Posázavského Pacifiku odvezla lokomotiva T435.0108. Vlak byl složen ze dvou vozů Balm v původním barevném schématu. Jak již bylo uvedeno v minulé fotoreportáži, o finanční zajištění nového laku na druhý vůz Balm 5-0370 se zasloužila početná skupina příznivců Posázavského Pacifiku. Nejen přispěvovatelům této sbírky se nyní naskytla možnost vyfotit si dvouvozovou soupravu "polomáčených" Balmů poprvé s červenou lokomotivou T435.o.  

Poslední osobní vlaky na trati Bošice - Zásmuky - Bečváry...
Jelikož od středy neprojel po této trati žádný vlak (ČD-Cargo má manipulační vlak z Kolína do Uhlířských Janovic v aktuálním GVD trasovaný právě tudy, přes Zásmuky), byly obzvláště na silničních přejezdech sněhové bariéry opravdu značné. Na fotografii proráží Hektor silniční přejezd mezi zastávkami Votelež (Bošice z.) a Toušice.

I na přejezdu před dopravnou Zásmuky to od smetadel Hektora pěkně zahučelo...

Jelikož do dopravny Zásmuky přijel Mikulášský vlak i přes značné zpoždění z Kolína téměř včas, byl dostatek času k vymetání výhybek při kterém pomáhal i samotný čert!

V dopravně Zásmuky je zatím projetá pouze jediná kolej, náš vlak pojede nyní zpátky do Bošic sunutý.

Sunutý vlak ze Zásmuk do Bošic za zastávkou Toušice.

Tři motorové lokomotivy odpočívající v malém depu třistamilimetrové zahradní železnice ZŽZ v Horních Chvátlinách určitě nyní slyší svojí "dospělou" kolegyni, tedy Hektora T435.0108, kterak s temným duněním svého šestiválce proráží sněhové bariéry na pár set metrů vzdálené trati ze Zásmuk do Bečvár.

Poslední část trasy Mikulášského vaku z Kouřimi do Kolína - Os 18351 opustil Kouřim a stoupá k dopravně Bošice.

Nostalgická náladovka z objektivu P.Štočka na konec - "noční osobák" ve stanici Sázava.

Závěrem chceme poděkovat všem cestujícím, kteří se přišli i v třeskutém mrazu svézt naším vlakem, vytvořili v něm úžasnou atmosféru a symbolicky se rozloučili s tratí 013 ve správě SŽDC. Kam bude směřovat osud této "zapomenuté", krátké, malebné lokálky vprostřed Středočeského kraje ukáže čas. Posázavský Pacifik intenzivně pracuje na záchraně této trati a hlavním bodem našeho projektu je velmi netradiční a zajímavé využití této tratě v oblasti turistického ruchu.

Své fotografie k vytvoření této reportáže laskavě poskytl pan V.Mareš, text PF.

Zpět na nabídku fotogalerií

Do archivu jízd