HEŘMANIČKA 2017

Tradiční podzimní výprava přátel PP

V roce 2017 jsme náš tradiční podzimní výšlap po zrušené úzkorozchodné trati Frýdlant v Čechách - Heřmanice pojali poněkud velkolepě a k této příležitosti si sami pro sebe vypravili zvláštní vlak z Benešova do Frýdlantu. Na snímku zvláštní vlak 11980 vedený hektorem T435.003 právě zastavil ve stanici Praha Libeň. Vlak byl tvořen jedním vozem Balm - samozřejmě že barovým. Cesta s bohatým občerstvením ubíhala příjemně a hektor si poštěkával s lehkým vlakem po trase přes Prahu Vysočany, Neratovice, Všetaty...

...Mnichovo Hradiště a dále do Mladé Boleslavi, Bakova, Doks, nákladní spojkou mimo Českou Lípu směrem k Liberci.

Přestože nám počasí příliš nepřálo, příležitost vyfotit si náš vlak na viaduktu Novina jsme si nemohli nechat ujít.

Další příležitost vyfotit hektora T435.003 nastala při křižování v Karlově pod Ještědem.

Po příjezdu do Frýdlantu zajel náš vlak do místního depa. Snímek byl pořízen až další den, na místo činu jsme dojeli už za tmy.
Depo ve Frýdlantu sloužilo zároveň úzkorozchodným i normálním lokomotivám. Dnes je zázemím pro spolek FOD věnující se mapování a zachování historie úzkorozchodné dráhy. Jejich hlavním cílem je opětovné zprovoznění části tratě. Naši přátelé ze zmiňovaného spolku nám poskytli ubytování v depu a tradiční exkurzi po depu, povídání o novinkách a dílčích úspěších v jejich činnosti. Večerní završení těchto debat následně proběhlo v kulturních zařízeních města Frýdlant.

Druhý den akce vyrážíme na samotný pochod po zrušené trati. Začínáme přesunem autobusem z Frýdlantu do Heřmanic. Nádraží v Heřmanících, na státní hranici, stále stojí. I když slovo stojí je již na samé hraně fyzické skutečnosti. Na snímku se díváme na torzo budovy depa v Heřmanicích.

Nádražní budova Heřmanice je již také jen ruina s provalenou střechou a propadlými stropy.

Oproti předešlým obrázkům je prostor bývalé zastávky vzorně udržován a to dokonce i s artefakty úzkorozchodné železnice. V terminologii průzkumníků zrušených tratí je takový prvek označován "němý svědek" a je nutné jeho nález (dosažení) zapít douškem pochutiny.

Cestou z Heřmanic k Dětřichovu (bývalá úvraťová stanice) a dále do Frýdlantu je těleso zrušené úzkorozchodky občas pohodlně schůdné, občas se musí průzkumníci prodírat bujným porostem. Z tohoto důvodu jsou nevhodnějším obdobím k průzkumu zrušených železnic podzimní a jarní měsíce.

Jelikož je náš podzimní výlet po Heřmaničce již pevnou tradicí, rozhodli se někteří stálí účastníci obnovit jeden z železničních mostů - provizoriem pro pěší průzkumníky. Komponenty mostu byly zhotoveny doma a absolvovaly s námi celou cestu, včetně přesunu autobusem. Tato skutečnost byla předjednána telefonicky předem s autobusovým dopravcem.

Těleso tratě a další z mostků.

Na posledním snímku z akce vidíme současný stav úzkorozchodného nádraží ve Frýdlantu. Spolek FOD zde pracuje na znovuobnovení stanice a následovat by měla stavba tratě k depu a pokud budou okolnosti nakloněny, tak i dál...

Nechme se překvapit co přinese snaha frýdlantských kolegů - muzejníků v následujících letech.