T435.003 vyjela na trať !
aneb dubnové postřehy z provozu Posázavského Pacifiku

   Po desetiletém čekání se příznivci motorové železniční nostalgie dočkali zprovoznění lokomotivy T435.003. Lokomotiva prodělala opravu zcela zásadního rozsahu v dílnách firmy Lokomont Brno. Hlavním kritériem bylo uvedení lokomotivy pokud možno co nejvíce do stavu bezprostředně po předání ČSD z továrny ČKD v únoru roku 1959. Samozřejmě to byl velmi složitý úkol, jelikož mnoho fotografií přímo z tohoto období neexistuje. Podkladem byla dokumentace ČKD, ústní informace některých pamětníků a tak podobně. Tvrdým oříškem bylo také stanovení jednotlivých barevných odstínů. Například "šedé" plochy kapot jsou dle dokumentace barvy "hliník stříbrný" a ač se to nezdá i to byl velký problém. Základní, tedy tmavě modré plochy (pařížská střední modř), byly dle slov pamětníků prakticky černé, které až přímé slunce naladilo do modra. Před finálním nástřikem byla na zkoušku nastříkána dvířka motorového prostoru různými odstíny a až po zatvrdnutí barev se s bouřlivými diskusemi a po bezesných nocích aktérů vybrala ta správná barva. Po prvním představení, tedy fotojízdě z které Vám přinášíme tuto reportáž, se samozřejmě (po zveřejnění fotek na diskusních internetových fórech) objevily "velmi moudré" názory všeznalých diskutérů o chybně vyvedených smetadlech, chybějícím zábradlí, špatné modré a podobně. Tyto mylné domněnky jsou zřejmě podporovány fotografiemi z o něco pozdější doby nebo například modely lokomotiv.

   Lokomotiva T435.003 v majetku sdružení Posázavský Pacifik se po dokončení opravy stala naprosto unikátním muzejním strojem, jehož provedení se zásadně vymyká obvyklému pojetí oprav historických vozidel. Mnoho konstrukčních i vzhledových prvků bylo navráceno do své původní verze, což mimo jiná úskalí vyvolalo také nutnost vykonání nové TBZ, tedy technicko-bezpečnostní jízdy, která úspěšně proběhla dne 29.9.2010 na trati Brno - Nemotice a zpět. Všímavý pozorovatele tak může na lokomotivě zaznamenat následující, na ostatních hektorech již změněné celky :
   - kulaté nárazníky (vpravo vypouklý, vlevo plochý)
   - smetadla s pěti úhelníky (spodní mírně šípovitý)
   - malý horní reflektor
   - vypouklá poziční světla
   - původní schůdky (ne šikmé)
   - pevný rám žaluzií chlazení vodního okruhu
   - kulatý otvor nad ventilátorem (bez žaluzií)
   - na střeše není mezichladič kompresoru
   - diesel nemá tlumič výfuku
   - výfuk na střeše má kulatý otvor
   - na ochozu není boční zábradlí
   - ohnuté houkačky nad čelními okny (vysoký a hluboký tón)
   - původní provedení stanoviště strojvedoucího (vypinače, brzdové kohouty, brzdič ŠKODA N-O, původní el.přístroje atd.)
   - a další

Po vykonané rozsáhlé opravě bylo žádoucí lokomotivu řádně odzkoušet také se zátěží a v delším výkonu. To se zároveň stalo vhodnou příležitostí ke zorganizování fotojízdy. První částí byla výpomoc lokomotivy T435.003 při vedení nákladních vlaků Mn 82120 a 82131 ČD-Cargo po "staré trati" z Tišnova přes Nedvědici do Rožné a na vlečku DIAMO.

Na vlečce v Rožné.

Ve stanici Nedvědice.

Náladovka z údolí Svratky.

Na zpáteční destě vezla lokomotiva T435.003 opravdu vytížený vlak Mn 82131, devět vozů z vlečky a dva se dřevem z Nedvědic.

Nezbývá než doufat, že účastníci fotojízd byli spokojeni...

Večer ve stanici Okříšky -

a ráno tamtéž.

Hlavním motivem fotoakce byla právě mechanická návěstidla. Moravské Budějovice.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A nyní se podívejte na pár obrázků z ostatních akcí :

Pod horou Říp zachytil objektiv R.Šnábla vlak "Praotec Čech" vedený strojem T435-0108, který dovezl turisty na pouť naRípu a návštěvníky akce "křest turistické známky" v železničním muzeu Zlonice.

Lokomotiva T435.0114 sloužila v dubnu 2011 firmě ČKD na vlečce v Blansku. Snímek zachycuje "předávku šichty" domácímu kocouru, který se právě vrátil z opravy.

Vzhledem k tomu, že "pracovní" T435.0509 je stále na vlečce v Novém Strašecí, musela dočasně nastoupit na prašnou robotu "nostalgická" T435.0108.

 

Zpět na nabídku fotogalerií

Do archivu jízd