Motorové lokomotivy
T435.
0


Lokomotiva
T 435.0509


Hektor T435.0509 čeká na odjezd ve stanici Hvězdonice
při "zkušební" jízdě 8.3.2006

Pár obrázků z neveřejné jízdy s T 435.0509 Benešov - Zruč a zp. 8.3.06 ZDE.

V roce 2015 obdržel hektor T435.0509 velmi elegantní lak, přesně dle vzoru průmyslových lokomotiv této řady určených pro export.
Dočasně byl opatřen reklamními polepy sponzora obnovy laku.

   Lokomotiva T435.0509 byla v roce 1958 součástí dodávky pro tehdejší Československý průmysl. Byla vyrobena jako jedna ze série, kterou tehdejší ČSD vzhledem k preferování vznikající řady T444.0 nepřevzaly. Tato lokomotiva je, ač se to podle řadového označení nezdá, starší než T435.003!
  Naše sdružení odkoupilo tuto lokomotivu koncem roku 2005 z teplárny Novosedlice. Od té doby se tento "Hektor" kromě nasazení na pracovních vlacích objevuje i v čele nostalgických vlaků zajišťovaných Posázavským Pacifikem.

 

Lokomotiva
T 435.003


Motorová lokomotiva T 435.003 (také ve vlastnictví našeho sdružení) je dnes již významnou technickou památkou z počátku motorizace našich tratí. Bohužel, v době, než se nám podařilo tuto lokomotivu od ČD odkoupit, stala se terčem nájezdů zlodějů barevných kovů a tito vandalové na ní zcela poničili a vyřezali měděnou kabeláž. Naštěstí se nám podařilo všechny náhradní díly sponzorsky zajistit a následně v dílnách Lokomontu Brno začít s opravou lokomotivy. Ta byla úspěšně dokončena v roce 2010.



Práce na prakticky generální opravě probíhaly v závislosti na našich časových i finančních možnostech. V počátku vlastními silami za odborné pomoci pracovníků Lokomontu a ve finální fázi jako řádná zakázka Lokomontu Brno se lokomotivu podařilo uvést do původního a plně provozního stavu.
Zde se můžete podívat na stav v roce 2003  a  Zde se můžete podívat na stav v roce 2008. Stav po opravě můžete vidět zde, ve fotoreportáži z neveřejné fotojízdy na jaře 2011


  Lokomotiva T435.003 byla vyrobena v roce 1959 pod výrobním číslem 4363 v ČKD Praha národní podnik, závod Sokolovo. Dne 19.února 1959 byla převzata k ČSD. Technicko-bezpečnostní zkoušku absolvovala týž den v úseku Praha Libeň - Roudnice nad Labem, kde dosáhla rychlosti 66 km/h. Koncem února pak byla předána do LD Praha-střed a nasazena vozební stanicí Praha Bubny na zdejších zálohách. Dne 13. června 1963 je z Prahy předána do LD Kolín a následně pak do LD Nymburk. Zdejším depem je používána především k vozbě manipulačních vlaků do Prahy Těšnova a Jičína, později i na posun v Nymburce. Ve zdejším depu setrvala až do 14. září 1985, kdy byla předána opět do LD Kolín. I v tomto depu je nasazena na místních zálohách, později se objevuje i v čele manipulačních vlaků z Kolína do Ledečka. Postupně jezdila také ve strojových stanicích Chrudim, Čáslav, Heřmanův Městec, Kutná Hora a Pečky. Právě v Pečkách byla, počínaje rokem 1988, nasazena do turnusu a při přechodu zdejší strojové stanice pod LD Praha Libeň, přechází dne 5. ledna 1990 do libeňského depa.

  Devadesátá léta však již znamenají postupný útlum provozu lokomotiv řady 720 (ex. T435.0). Lokomotiva 720.003-3 je tak vystavována libeňským depem na zálohu a vozbu Mn vlaků v Pečkách. Odtud pak přechází na II. zálohu do stanice Praha Libeň, dále v roce 1992 do stanice Benešov u Prahy, nepravidelně i na pracovní vlaky. Svoji kariéru končí na posunu přímo v lokomotivním depu Libeň, kde je od ledna 1997 odstavena z provozu.

  Spolu s dalšími neprovozními lokomotivami 720.032, 116, 118, 131 a 721.160 byla v konvoji převezena do depa Praha Vršovice dne 2. října 1997. Zde byl celý konvoj odstaven vedle místních zrušených lokomotiv 720.006, 037, 107 a postupně tady došlo k již zmíněné devastaci elektrických zařízení a kabeláže. Lokomotiva 720.003-3 pak byla zrušena dne 31. října 1997 a očekávala fyzickou likvidaci. Před tímto koncem byla během podzimu 1998 zachráněna naším občanským sdružením a odvezena z pražského depa.

  A aby byl výčet životopisu lokomotivy úplný, zbývá začít psát novou kapitolu jejího života ve vlastnictví občanského sdružení Posázavský Pacifik. Od počátku roku 1999 byla v halách firmy Lokomont Brno, kde na ní pracovali nejdříve členové spolku a v roce 2010 bylo dokončení její opravy zařazeno do plánu zakázek Lokomontu. V průběhu velmi rozsáhlé opravy a rekonstrukcí, které tak trochu paradoxně obnášely právě naopak odstranění rekonstrukcí, se lokomotiva navrátila do podoby, v jaké vyjela z bran výrobního závodu ČKD v roce 1959. Znovuzrozená lokomotiva absolvovala 29.září 2010 novou TBZ (technicko-bezpečnostní zkoušku) na trati Brno - Nemotice - Koryčany a zpět. Během zkoušky prokázal stroj vedle naprosto vyhovujících výsledků brzdných zkoušek, také perfektní a na poměry lokomotiv stejné řady na tzv. Pensylvánských podvozcích nadprůměrně klidné chodové vlastnosti, což je výsledkem profesionální práce odborníků firmy Lokomont Brno. Při následných zkušebních jízdách 29.a 30.dubna roku 2011 ukázal stroj T435.003 také své vynikající trakční vlastnosti. Na velmi dlouhém stoupání 20 promile z Tišnova do Řikonína a Vlkova vezl vlak o hmotnosti přes 60 tun rychlostí 57 km/h aniž by strojvedoucí použil nejvyššího 9.stupně.

  Nezbývá než popřát lokomotivě T435.003 mnoho bezproblémových nostalgických kilometrů, mnoho spokojených obdivovatelů a cestujících a ještě dlouhé pokračování tohoto životopisu...

Lokomotiva T435.003 na prahu svého nového života - během jízd v rámci nové TBZ 29.9.2010 ve stanici Nemotice.

Lokomotivy T 435.0 v původním stavu na tovární fotografii ČKD


Lokomotiva
T 435.0108

  Dalším přírůstkem mezi stroje Posázavského Pacifiku z legendární řady motorových lokomotiv T435.o je stroj, který jezdil po většinu svého života u ČSD pod lokomotivním depem Ostrava - v Krnově. Řeč je o lokomotivě T435.0108 vyrobené v roce 1961. Krátce po zprovoznění vlečky skladu hnojiv v Blatci u Olomouce se Hektor 108 dostal v roce 1991 do služeb tamějšího ACHP.
   Vzhledem k provozu a deponování lokomotivy ve velmi agresivním prostředí skladu hnojiv byla nutná oprava nebo výměna částí kapoty, obnova laku, opravné práce včetně výměny obručí dvojkolí atd.
   Během opravy T435.0108 v roce 2008 se projevilo ještě mnoho dalších problémů, způsobených výše jmenovanými skutečnostmi. To způsobilo, že se na lokomotivě prováděly práce prakticky v rozsahu opravy MH vyjma spalovacího motoru. Zde se můžete podívat na stav lok. v dubnu 2008. Oprava byla dokončena v srpnu 2008 a od podzimu téhož roku je i tato lokomotiva nasazována na pracovní vlaky a do čela vlaků nostalgických a výletních. Nátěr lokomotivy T435.0108, včetně dodržení přesných odstínů, byl proveden ve špičkové kvalitě dle schematu 80-tých let minulého století.

T435.0108 při svém prvním nostalgickém nasazení u Posázavského Pacifiku -
akce Parní den v Posázaví, září 2008

 

Lokomotiva
T 435.0114

  Na počátku roku 2009 odkoupil Posázavský Pacifik od soukromého provozovatele další lokomotivu řady T435.o
Dne 27.února byla převzata a převezena do Čerčan lokomotiva T435.0114 (720 114-8). V Čerčanech byla prakticky okamžitě nasazena do služby na pracovních vlacích v rámci výstavby koridoru Praha - České Budějovice.

Lokomotiva T435.0114 byla z výroby dodána 28.září 1961 do stavu rušňového depa Spišská Nová Ves. Po necelých dvou letech provozu došlo k násilnému poškození přední části lokomotivy a při opravě dostala přední podvozek ze stroje T435.0109. V srpnu 1963 se její působiště přesouvá do depa Olomouc. V roce 1968 nastává v jejím životopise velmi zajímavý okamžik - lokomotiva není předána do plánované opravy R3 do ŽOS - ze zápisu citováno: "pro velmi dobrý stav". V prosinci 1970 dostává tlumič výfuku a o dva roky později přechází do provozního stavu pobočného depa Šumperk. Zde jezdila dvanáct let. Poté je předána 23.12.1984 do depa Ostrava, kde sloužila až do konce svého působení u státních drah.
31.10.1987 byla lokomotiva prodána do kovošrotu Brno. Ač toto tvrzení vypadá na první pohled pro lokomotivu osudově, není tomu tak. Lokomotivu odkoupil kovošrot z důvodu nasazení do provozu své vlečky, nikoliv k likvidaci. V dubnu 1991 prodělává opravu MH v ŽOS Česká Třebová.
V roce 2005 mění lokomotiva soukromého majitele, kterým se stává společnost DBV-ITL, což se na lokomotivě na první pohled projevuje slušivým, barevnému schématu T435.o téměř odpovídajícím, tmavomodrým zbarvením. Do třetice soukromých vlastníků doplňuje životopis lokomotivy T435.0114 jejím odkoupením Posázavský Pacifik v únoru 2009.

Stav lokomotivy T435.0114 před koncem její životní etapy v kovošrotu Brno

Zpět na stranu o vozidlech