Na oslavy úzkorozchodky
J.Hradec - Obrataň
víkend první, T435.0509 22.-24.9.2006
V pátek ráno naše putování začalo. Nejprve bylo nutno nahradit lokomotivu T435.0509 na jejím nasazení jiným strojem, kterým byla, jak si pozorní pozorovatelé mohli všimnout, Rosnička 710.827-7. Na nádraží v Hostivaři jsme tedy přeřadili náležitosti vlaku 69911 a mohli odjíždět směr jih. V Říčanech jsme museli vyčkat téměř dvě hodiny na vhodnou pauzu pro průjezd výlukou. Pak už jsme jen křižovali několik pravidelných vlaků, což netrvalo v žádném případě na úseku do Tábora díky profesionalitě tamějších výpravčích nikdy déle než pár minutek.
Ne jinak tomu bylo i v Ješeticích při
křižování s Os 8276. A tak vznikl obrázek na kterém je dobře patrné složení
vlaku. Lokomotiva T435.0509 Posázavského Pacifiku, vůz BRam ČD-JLV, pancéřák Ca
KHKD i s osádkou, tři Zetky KHKD a BDlm KPKV, tč provozovaný PP se členy vodácké
bandy Q&K jedoucí na splutí Hamerského potoka.
Cesta pokračovala z
Tábora sklonově velmi náročnou tratí do Horní Cerekve. Cestou v Obratani jsme
odstavili Zetky na jámu (zařízení pro naložení normálněrozchodných vozů na
úzkorozchodné podvalníky). Nutno dodat, že jsme tím vlastně toto zařízení po
dlouhých letech "vrátili" do provozu. Hektor hrdinsky překonal i zbylý úsek
tratě do Horní Cerekve se stále ještě 90 -ti tunovým vlakem. Výrazem uznání jeho
kondice byly hlavy kolegů z KHKD, kteří i přes svá především parní srdíčka
naslouchali dunění 310 -tkového šestiválce rozléhající se do okolních lesů. Pak
už jen po objetí soupravy Hektůrek ladně vyběhl do Jihlávky a zbývalo se pak již
jen skutálet tmou zalitým malebným jihočeskem do Jindřichova Hradce, přistavit
BRam na jámu, zbytek soupravy na "tranzito" a dát si opravdu zasloužený zvuk
loupnutí víčka odpadajícího z chladné lahve pěnivého moku.
Druhý den akce (v sobotu) přišla na řadu vodácká sekce zájezdu. Souprava pro loďovlak vedená Faurem v novém slušivém modrém kabátku složená z Rumunských nákladních vozů a se Žabičkou T47.005 na postrku odjížděla z Hradce po 13 hodině.
V Jindřiši - vyhybka J1 (vlečka do Jitky) vykřižoval vlak mHd (místní Hamerská doprava) s MOs 253 s T47.018 v čele.
Po zastavení v Jindřiši se vlak mHd naplnil k prasknutí vodáky s loděmi a pokračoval dál směr Malý Ratmírov.
V čele vlaku duněl Faur T48.001 a na
postrku za tichého ševelení Liazky pomáhala pětka o nic menším dílem. Vodáci,
kteří si špatně přečetli jízdní řády a přišli na novou zastávku Jindřiš-zastávka
se už jen trochu posmutněle otočili za naplněným vlakem v již plné traťové
rychlosti. Loďovlak mHd se "otočil" mezi Jindřiší a Ratmírovem celkem 4x, takže
i železniční š(f)otografové si zde přišli na své. Dalšími sobotními zvláštními
vlaky byla U37.002 se dvěma Baxy a Zetkou do Lovětína s prohlídkou tamějších
deponovaných strojů a vlak pro pozvané hosty vedený Rumunkou do Střížovic.
Naše vodácká sekce se vrátila do Hradce opět soupravou od loďovlaku a Urquel v
Kamenici nad Lipou u nádraží byl óópravdu ááá... tedy samozřejmě proto, abychom
se taky svezli "pravidlem" JHMD...
V neděli ráno zapřáhla "historická" T47.006 na jámě v Hradci BRam, aby jej přepravila do centra oslav do Kamenice. Po celou cestu číhali na úzký vláček široké řady š(f)otofrafů.
A když někde bylo na louce prázdno, dokumentovali jsme zase my. Takže ještě jednou - T47.006 s BRamem JLV mezi Žďárem a Rodinovem. V Kamenici byl odstaven Bram, dobrána lejta na podvalníkách a dva Balmy doplnili soupravu na tradiční osobní vlak s přepravou vozů na podvalnících.
Vláček pak cestou do Obrataně umožnil mnohými fotozastávkami zahltit fotohlad osazenstva Balmů. T47.006 se smíšeným vlakem zdolává stoupání z Černovic na Křeč.
Během cesty vládla v Balmech pohodová atmosféra (v tom s bufetem určitě). Na snímku v družném rozhovoru KHKD s Čiernym Balogom. Po dojetí vlaku do Obrataně byly Zetky odstavené v pátek nasazeny na úzký rozchod a vlak zapřáhla Liazka T47.018 s přípřežní T 47.006.
A už se zase zastavovalo a stativy se stavěly a fotografové fotili a filmaři filmovali a mašinky pózovaly...
...a vlaková T47.018 zdolává s pomocí přípřežní T47.006 náročné stoupání s těžkým smíšeným vlakem od Obrataně na Křeč.
Krásná TéÚčka v téměř původních "kabátcích" odpočívají v Černovicích na první,
aby se kolem nich mohla po druhé koleji prohnat v trochu nezvyklém zeleném "kabátku" T47.005 s M0s 208.
Jedna z dalších fotozastávek se uskutečnila v lučních obloucích nad Včelničkou. Detail stařičkých Zetek na podvalnících.
T47.006 a T47.018 se smíšeným vlakem sjíždí od Benešova ke Včelničce.
Další z fotozastávek za Včelničkou směrem ke Kamenici a
náš výlet se pomalu začal chýlit ke konci.
Po dojetí nákladního fotovlaku byly Zetky odstaveny na jámu a na řadu zase
přišel Hektor T435.0509, který o den dříve pózoval na výstavě mezi lokomotivami
ČD v rámci dne železnice v Jindřichově Hradci. Stáhnul Zetky z jámy do stanice a
vrátil zelené "pakláky" na jámu (na ráno do Střížovic k nakládce).
Zbývalo už jen přestavit vlak na dopravní kolej, aby bylo vše nachystáno na noční
odjezd k domovu...