Jednou z prvních aktivit našeho sdružení, jak
napovídá naše logo, bylo hledat možnost zprovoznění parní lokomotivy 170.666
(434.0170), kterou jsme převzali do zápůjčky od Národního technického muzea v
Praze. Lokomotiva byla naším spolkem v minulém
období úspěšně
prezentována v Posázavském regionu jako nepojízdný exponát při různých akcích.
Dostala se tak do povědomí veřejnosti v regionu a v této rovině jsme naše snažení
naplnili. Vývoj činnosti sdružení a zvýšená potřeba prostor pro deponii našich
provozuschopných železničních exponátů motorové trakce vyústili v rozhodnutí
lokomotivu 170.666 zařadit do některé z muzejních expozic zaměřujících se převážně na parní provoz. Po
dohodě s našimi partnery z oboru železniční nostalgie a majitelem lokomotivy (NTM)
byla místem deponie zvolena výtopna Jaroměř, odkud jsme lokomotivu
170.666 převzali.
Lokomotiva 170.666
(434.0170) je dílem rakouského konstruktéra, vídeňského
ministerstva železnic, Karla Gölsdorfa.
Byla vyrobena roku 1919 pod číslem 5496 v lokomotivce ve
Vídeňském Novém Městě. V letech 1919 jezdila pod číslem
170.666 u Rakouských státních drah, kde na náročné trati
přes Arlberg vozila těžké rychlíky. V letech 1938 - 1951
jezdila pod označením 56.3255 u soukromé dráhy Graz-Köflach.
Ve své době se stala chloubou pro svoji výkonnost, účelnost
a estetiku. Dne 3. ledna 1969 byla vyměněna za lokomotivu
354.0130 z Vídeňského železničního muzea do ČSSR a
označena číslem 434.0170.
Původní záměr - umístit exponát v Terezíně jako
památník tragédie statisíců lidí transportovaných do
koncentračního tábora - se nepodařilo realizovat a lokomotiva
byla nakonec umístěna v depozitáři Národního technického
muzea.
Výjimečnost parních lokomotiv řady 434.0 dokazuje i to, že
byly vyráběny neuvěřitelných 24 let (1897 - 1921) v
lokomotivkách tehdejší monarchie, včetně První
Českomoravské továrny na stroje v Libni, továrny Breitfeld a
Daněk ve Slaném a Škody v Plzni. V době po první světové
válce patřily lokomotivy této řady mezi naše nejrozšířenější a jezdily
spolehlivě na mnoha tratích. Lokomotiva 434.0170 je druhou zachovalou tohoto
typu v Evropě.
LOKOMOTIVA | uspořádání dvojkolí | 1´D |
Průměr hnacího a spřažených dvojkolí | 1.258 mm | |
Hmotnost ve službě (bez tendru) | 69 tun | |
Nejvyšší rychlost | 60 km/hod. | |
Indikovaný výkon | 1.250 koní | |
KOTEL | Materiál topeniště | měď |
Celková výhřevná plocha | 250 m2 | |
Plocha roštu | 3,91 m2 | |
Počet žárnic | 295 | |
Tlak páry | 13 barů | |
Komín | Rihoskův | |
PARNÍ STROJ | Průměr vysokotlakého parního válce | 540 mm |
Průměr nízkotlakého parního válce | 800 mm | |
Zdvih pístů | 632 mm | |
Rozjížděcí zařízení | Gölsdorfovo | |
TENDR ŘADY 516 | Zásoba vody | 16 m3 |
Zásoba uhlí | 8 m3 |